• Mick Visser

Sterke enkels, snelle sprints

Bij alle sporters komt er bij elke bewegingsvorm enorm veel kracht op de enkel en omliggende spieren te staan.


Tijdens het sprinten, springen en het veranderen van richting krijgt de enkel een hoop externe krachten te verduren in verschillende beweegrichtingen. Bij zwakke enkels kan dit leiden tot blessures en overbelasting.

Maar deze krachten kunnen ook in je voordeel werken, mits je enkels deze kunnen opvangen én teruggeven. Als de enkel sterk genoeg is, gebruik je de externe kracht voor je eigen sprint, sprong en beweegrichting, welke deze uiteraard zal verbeteren.


Je moet het zien als een hard opgepompte voetbal. Wanneer ik deze van grote hoogte laat vallen zal de bal de kracht van de grond gebruiken om weer omhoog stuiten. Dit komt door de spanning die er op de bal staat.

Wanneer ik een zachte bal op de grond laat stuiteren, komt hij een stuk minder ver van de grond. Omdat er te weinig spanning op de bal staat, is er te weinig kracht om terug te geven aan de grond.


Je spieren werken net zo; staat er weinig spanning op dan vang ik de klap op, maar kan ik deze niet terug geven.

In onderstaand filmpje zie je Kim oefeningen uitvoeren die de enkel versterken. Niet alleen in verschillende hoogtes, maar ook in verschillende richtingen.


Dus doe je aan sporten waarin je in verschillende richtingen beweegt (hockey, voetbal, tennis, basketbal, korfbal) en wil je sneller en sterker worden? Dan is dit de moeite waard.




Fix je enkels met deze oefeningen en haal er je voordeel uit.